17 בדצמבר 2012

עוד מיזוג צפוי לצמצם את שוק התעופה העולמי



החדשות בעולם התעופה מדווחות ששוק התעופה האמריקאי עומד כפי הנראה בפני מיזוג נוסף, בין American Airlines הגדולה אך המקרטעת, ובין US Airways הקטנה יותר והיעילה. המיזוג הזה הוא האחרון בסדרת מיזוגים בין חברות תעופה אמריקאיות בשנים האחרונות - Delta ו-NorthwestUnited ו-Continental – בהם חברת תעופה גדולה (וכושלת) התמזגה יחד עם חברה קטנה יותר (אבל מצליחה יותר), על מנת ליצור חברה משותפת שתהנה מהגודל של הראשונה אבל תאמץ את ההתנהלות והיעילות של השניה.


לאור נסיון העבר, סביר להניח שהמיזוג הצפוי ימשיך לפעול תחת מותג American Airlines במסגרת ברית התעופה One WorldAmerican היא כיום החברה היחידה של הברית בצפון אמריקה, בעוד US Airways חברה בברית Star Alliance, אליה משתייכות גם United ו-Air Canada. גם בעבר, Continental עזבה את ברית SkyTeam לטובת Star כחלק מתהליך המיזוג עם United.


המיזוג הצפוי הוא עוד שלב בצמצום התחרות בשוק התעופה העולמי, ובשוק האמריקאי בפרט. התמורות הפוליטיות והכלכליות בעשור האחרון השפיעו בצורה משמעותית על התעופה המסחרית: החל מארועי ספטמבר 2001; דרך עליית מחירי הנפט והדלק הסילוני; ועד למשבר הכלכלי העולמי שהחל בסוף 2008 וסופו עדיין אינו נראה באופק. כל אלה הביאו חברות תעופה רבות לצומת דרכים של "להיות או לחדול". חלקן פשטו רגל והפסיקו את פעילותן (במקרים רבים ללא התראה מוקדמת) וחלקן עברו תהליכי התייעלות, בין אם בצורת התייעלות פנימית, בין אם במסגרת הפרטה, ובין אם באמצעות מיזוג עם חברות תעופה נוספות.

כל אלה הביאו למצב בו בסוף 2012 פחות חברות פועלות בשוק, ובהתחשב בעובדה שישנן חברות תעופה שונות (בעיקר באירופה) הנמצאות בפועל תחת אותה בעלות (קבוצות LufthansaAir-France/KLM ו-IAG מחזיקות למעשה במרבית חברות התעופה הגדולות באירופה), התחרות בשוק הצטמצמה באופן משמעותי. צמצום התחרות משפיע על מחירי הכרטיסים, רמת ואיכות השירות בטיסה, וזמינות הטיסות בעיקר ליעדי קצה.


מנקודת מבט מקומית, למיזוג הצפוי עלולה להיות השלכה משמעותית דווקא על 'אל-על' הישראלית, הנהנית כיום משיתוף פעולה נרחב עם Americn בטיסות ליעדים ביבשת אמריקה. מבחינת American, שכיום אין לה טיסות ישירות לת"א, שיתוף הפעולה הזה מאפשר לה דריסת רגל משמעותית בשוק הישראלי. אולם, אם וכאשר יושלם המיזוג עם US Airways, המפעילה כיום טיסות ישירות בין פילדלפיה ות"א, התחרות בין החברות תהפוך להיות ישירה, כאשר היתרון נמצא בצד של American (רשת יעדים ברחבי יבשת אמריקה, יחד עם שיתוף פעולה אירופי עם British Airways ו-Iberia). נסיון העבר מראה ששינויים כאלה עלולים להוביל לסיום שיתוף הפעולה בין החברות (כפי שארע בעבר בין 'אל-על' ו-Delta). במקרה כזה, זו יכולה להיות מכת מוות ל'אל-על', שמערך המחירים שלה ליבשת אמריקה מתבסס ברובו על על טיסות המשך עם American ו-US Airways.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה